НОВИНИ
  • Конкурс «Мистецька весна єдності!»
  • Світле свято Великодня!
  • Гордість України – Леся Українка
  • Свято Стрітення
  • Благодійна акція "Подаруємо новорічний настрій для дітей з прифронтових громад"
  • Участь у проєкті «Eco WordKids»
  • Конкурс "Дитячі історії про ..."
  • Благодійний осінній ярмарок - 2024
  • Спортивні перегони "Перші кроки"
  • Конкурс «Таланти твої, Україно!»
  • Конкурс дитячої творчості "ДИТЯЧІ ІСТОРІЇ ПРО ..."
  • Підсумки Всеукраїнського проєкту «Єдина Україна»
  • Місяць цифрової грамотності
  • Кришечки на "КРИЛА"
  • Виставка інсталяцій творчих робіт "МИР - ЦЕ ..."
  • Челендж «Вінниця – 660!»
  • День Української Державності
  • Міжнародний день захисту дітей 2023
  • Конкурс "Україна незламна, сильна, талановита"
  • Підсумки І туру конкурсу-виставки "Берегиня роду українського"
  • Виставка конкурс ляльки-мотанки "Берегиня роду українського"
  • Ми творимо планету власноруч!
  • Перемога у конкурсі!
  • Тиждень знань безпеки життєдіяльності
  • ВАЖЛИВО! ЩОДО РЕЄСТРАЦІЇ ДІТЕЙ
  • Експрес-конкурс проєктів "Разом - стійкіші"
  • Благодійна акція "Від дитини до дитини"
  • Ми - нащадки великого Кобзаря
  • Повернення до роботи КЗ "ДНЗ № 27 ВМР"
  • Інформаційний марафон «Дбаємо про фізичне здоров’я та психологічний імунітет»
  • Гаряча Лінія психологічної допомоги і підтримки для дорослих і дітей
  • Вчитися онлайн, виявляється, не важко, ще й цікаво!
  • Челендж челенджу «Діти PROмісто: 659 фраз»
  • Спортивні перегони "Перші кроки"
  • Підсумки акції у рамках проєкту #Освітня_родина_допомагаємо_перемагаємо
  • Акція у рамках проєкту #Освітня_родина_допомагаємо_перемагаємо
  • Підсумки I туру Конкурсу "З Україною В серці"
  • Флешмоб "Моя родина у вишиванці"
  • Конкурс "З Україною в серці"
  • Екологічний марафон "Ми творимо планету власноруч"
  • Тиждень знань безпеки життєдіяльності
  • Акція "Посади дерево і квітку"
  • Колективний перегляд "Місто Намистинок та чарівні ігри Феї Намистинки"
  • Інформаційно-роз'яснювальний тижневик "Рівний рівному"
  • ДІЯ. ЦИФРОВА ОСВІТА
  • Тиждень знань безпеки життєдіяльності 15.11.2021 - 19.11.2021
  • Літо, літечко прийшло, дітям радість принесло!
  • Екологічний марафон "Ми творимо планету власноруч"
  • Тиждень знань безпеки життєдіяльності
  • Онлайн-Конкурс "Колискова пісня"
  • Інформаційний марафон "Здоров'я як стиль життя"
  • УВАГА!! Конкурс "Спортивні дошкільнята"
  • Прийом дітей після відновлення роботи закладу
  • Відновлення роботи закладу
  • Онлайн конкурс "Розмай дитячих талантів"
  • УВАГА! КАРАНТИН!
  • Заняття "Подорож з Софією Прекрасною"
  • Конкурс кулінарних шедеврів
  • Методичне об'єднання вихователів-методистів
  • Квест "У пошуках цінностей"
  • Літо радісне й веселе
  • Садок радо відкриває двері для діток
  • Розвага "На Великдень"
  • Засідання педагогічної ради
  • Психологічний тренінг для батьків
  • Методичне об'єднання вихователів старших груп міста
  • Тренінг для педагогів в рамках Міжнародного проекту "Сприяння освіті"
  • Свято Миколая
  • Осінній ярмарок 2018
  • День Незалежності в дитячому садку
  • Конкурс "Фантазії пісочниці" 2018
  • Старти надій 2018
  • Презентація посібника "Україна у словах і барвах"
  • Семінар для керівників закладів дошкільної освіти
  • Семінар "Безмежний світ гри з LEGO"
  • Новая версия TIGER CMS
Показати усі новини
РОЗДІЛИ
  • Головна Давайте познайомимось Реєстрація до ДНЗ Адміністрація закладу Педагогічний колектив закладу Пріоритетні напрями Блоги педагогів Дистанційна освіта Бібліотека корисних посилань Досягаємо успіху разом Наші досягнення Методична робота з педагогами Творча майстерня Підвищення кваліфікації педагогічних працівників Атестація педагогічних працівників ЛІТНІЙ ПЕРІОД Інклюзивна освіта STOP булінг Цивільний захист та безпека життєдіяльності Фізичне здоров'я та психологічний імунітет Кабінет спеціалістів Для мам і тат, що люблять своїх малят Міні музей "Музей у валізі" Плекаємо таланти Ексклюзив від "Дзвіночка" Літературна студія "Живе слово" Міжнародний проект "Сприяння освіті" The LEGO Foundation Використання здоров'язбережувальних технологій Звіт про використання позабюджетних коштів Юридична сторінка Публічні закупівлі НАШЕ МЕНЮ Прозорість та інформаційна відкритість закладу Відкриті дані Фотогалерея Зворотній зв'язок Звернення громадян




Цивільний захист та безпека життєдіяльності

Одним із важливих завдань комунального закладу "Дошкільний навчальний заклад № 27 Вінницької міської ради" є створення безпечного освітнього простору, забезпечення колективної та особистої безпеки учасників освітнього процесу.

 

РЕКОМЕНДАЦІЇ ПСИХОЛОГА СВІТЛАНИ РОЙЗ,

ЯК ПІДГОТУВАТИ ДІТЕЙ ДО МОЖЛИВИХ НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ

«СУПЕРГЕРОЇ БЕЗПЕКИ»

 

Методичка за посиланням

 ЯК НАВЧИТИ ДИТИНУ БУТИ ОБАЧЛИВОЮ ТА АНАЛІЗУВАТИ НЕБЕЗПЕЧНІ СИТУАЦІЇ?

     Для кожних батьків їхні діти завжди залишаються малюками, яким потрібно давати поради й оберігати від неприємностей. Часом батькам складно прийняти, що чадо виросло і йому необхідно самому приймати рішення і відповідати за свої вчинки. Але зробити це треба. Хоча б тому, що ви не зможете перебувати зі своєю дитиною всюди і завжди, оберігаючи від усіх життєвих негараздів. І чим швидше ви це зрозумієте, тим краще для вашої дитини.
        Перш за все:
       Запитайте вашого сина чи дочку, чи знають вони, як діяти в разі тієї чи іншої небезпеки. Напевно вони відразу назвуть вам масу варіантів поведінки в тій чи іншій ситуації. І ви спокійно видихнете: за безпеку дитини можна бути спокійною. Але на ділі все не так райдужно. Адже між «знати» і «зуміти скористатися знаннями» ‒ прірва. І вчити дітей необхідно застосуванню знань на практиці.
         Правила безпеки повинні настільки міцно закріпитися в голові дитини, щоб у потрібний момент вони спрацювали буквально на рівні рефлексів, автоматично. Тоді в будь-якій ситуації дитина не розгубиться і матиме на порядок більше шансів врятувати себе. Далі ...

 

 

ЯК ГОВОРИТИ З ДІТЬМИ ПРО ВІЙНУ: ПОРАДИ ПСИХОЛОГІВ

 
Кілька порад щодо того, як підійти до розмови з дитиною про війну
Війна приносить в життя дітей втрату, невизначеність, активізує страх та тривогу. Діти втрачають звичну повсякденність та впорядкованість життя. Зазвичай відчуття безпеки та захищеності діти шукають у своїх батьків.
 
Як підійти до розмови з дитиною про війну? Яких правил слід дотримуватися та чого точно не можна робити?
 
Надавайте інформацію відповідно до віку дитини та подбайте, щоб вона не ретравмувала дитину.
Діти з найменшого, дошкільного віку, мають право знати, що відбувається у їхній країні, але дорослі також мають відповідальність убезпечити їх від небезпечного контенту. Говоріть з дітьми зрозумілою їм мовою, через казки та історії, де наприклад, козаки боролися проти зла, захищали свою землю («Котигорошко», «Чарівні історії про козаків» тощо). Під час розмови стежте за реакціями дитини та будьте чутливими до її рівня тривоги. Це нормально, якщо ви дуже переживаєте через те, що відбувається, але пам'ятайте, що діти сприймають емоційні сигнали від дорослих, тому говорячи з дитиною, намагайтеся тримати контроль над емоціями. Нагадайте, що багато людей наполегливо працюють не лише в Україні, а й у всьому світі, щоб закінчити війну.
Дбайте про медіагігієну та медіаграмотність вашої дитини в умовах війни.
Будьте уважними до того, яку інформацію отримують діти, прислухайтеся до їхніх розмов, аналізуйте їхні запитання до вас. Діти можуть отримувати інформацію з різних джерел, тому важливо уточнювати у вашої дитини, звідки вона дізналася ту чи іншу інформацію і якщо вона неточна або неправдива - виправити це. Можна почати з таких запитань: «Це цікава думка. Розкажи, чому ти так думаєш?», «Мені важливо почути твою думку про це...», «Як ти думаєш, де ми можемо отримати більше інформації про це?». Навчіть дитину тому, що таке медіаграмотність та критичне мислення, розкажіть про те, як і для чого можуть поширюватися фейки. Саме тоді, коли дитина запитує, висуває гіпотези, шукає причини - вона мислить, важливо скеровувати дитину та вчити перевіряти знайдену інформацію у різних джерелах, які вважаються достовірними. Нагадайте дитині, що вона може поговорити з вами чи іншим значимим дорослим, коли захоче.
Обмежте потік новин.
Подумайте про те, щоб вимикати новини при дітях дошкільного віку. Новинний контент наразі є травмуючим для них, може викликати багато занепокоєння та підсилювати тривогу і страх. З дітьми середнього шкільного віку та підлітками ви можете використовувати перегляд новин як можливість обговорити, що відбувається в країні та у вашій громаді зокрема з використанням вищезазначених порад. Також подумайте, як і що ви говорите про ситуацію з іншими дорослими, особливо коли дитина може це чути або бути присутньою під час розмови. Намагайтеся, наскільки це можливо, ввечері, замість перегляду новин з дітьми, робити з ними релаксаційні вправи, грати в ігри, дивитися мультфільми або читати казки разом.
Зосередьте увагу на допомозі.
Дітям важливо знати, що люди допомагають одне одному. Розкажіть, до прикладу, про роботу волонтерів, які надають підтримку всім, хто її потребує, або про те, що робить територіальна оборона. Якщо дошкільня або дитина молодшого шкільного віку захоче підтримати тих, хто допомагає, намалювавши малюнок, плакат або написавши вірш - підтримайте її у цьому. Підлітки можуть виявити бажання приєднатися до роботи у гуманітарному штабі чи іншій діяльності. Розкажіть їм, як це зробити, і пам'ятайте, що безпека вашого підлітка - понад усе. Відчуття того, що ми всі робимо щось для наближення перемоги, надає відчуття єдності та приносить стишення і психологічний комфорт.
Слідкуйте за станом дитини.
Оскільки війна триває і новини про воєнні події оточують нас звідусіль, триваючи нон-стоп, важко зосередитися на чомусь іншому. Водночас ви - батьки, найбільш значимі люди та орієнтир для своєї дитини, а їй вкрай важливо, щоб ви цікавилися й новинами із її життя. Продовжуйте спостерігати за станом дитини, запитуйте час від часу: «Як у тебе справи?», «Як ти почуваєшся?», «Що в тебе нового? Чи ти знаєш, як справи у ...(ім'я друга/подруги дитини?», «Чи є у тебе питання, які б ти хотіла/хотів обговорити?».
Подбайте про себе.
Обмежте своє перебування в мережі та читання новин, наскільки це можливо. Натомість зосередьтеся на якомусь важливому завданні або робіть те, що допомагає розслабитися та відновитися. Діти зрозуміють реакцію дорослих на новини, тому якщо ви справляєтеся з ситуацією - це допомагає і дітям.
Джерело: https://www.unicef.org/ukraine/stories/how-to-talk-to-children-about-war
 

 План реагування на надзвичайні
ситуації вихователя закладу
дошкільної освіти

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Пам'ятка
 

Інформаційно-розважальні матеріали від

"Суперкоманди проти мін" для дітей 

   
 Комікс з героями «Суперкоманди проти мін», які допомагають дітям підліткового віку засвоїти правила поводження з ВНП
 
 
 
 
 
 Відео про типи ВНП та правила поведження за участі Патрона та піротехніка ДСНС
 
 
 

  ПЕРША ДОМЕДИЧНА ДОПОМОГА

Запорука вашого спокою - готовність до непередбачуваних подій.

У будь-якій надзвичайній ситуації - зберігайте спокій. Укомплектована аптечка та вміння нею користуватись - одна із ланок такої готовності, пише Міністерство охорони здоров'я України та рекомендує укомплектувати вміст вашого набору для першої допомоги, щоб бути готовим до будь-якої надзвичайної ситуації: природного, техногенного чи воєнного характеру.

Чи не у кожного з нас вдома є ліки чи засоби першої необхідності: знеболювальні, жарознижувальні, сорбенти тощо. Чи не у кожній оселі є термометр та бинти.

Отож, рекомендований вміст аптечки для чотирьох осіб та деякі особливості її застосування.

Перша медична допомога - це найпростіше, що роблять безпосередньо під час травмування та терміново після травми.

Оптимальний період надання першої медичної допомоги - 30 хв. після травми.

Діяти потрібно якомога швидше. Але пам'ятайте, допомога неспеціаліста до прибуття медичного працівника, не може замінювати собою допомогу з боку медичного персоналу.

Ця допомога обмежується тимчасовою зупинкою кровотечі, перев'язкою рани або опіку, іммобілізацією перелому нерухомою пов'язкою, заходами з оживлення, перенесенням та перевезенням потерпілого.

Вирішувати питання про доцільність або марність дій з надання допомоги надалі має право лише медичний працівник.

Послідовність дій під час надання домедичної допомоги

  1. Усуньте дію на організм потерпілого небезпечних і шкідливих чинників (струм, одяг, що горить тощо).
  2. Оцініть стан потерпілого.
  3. Визначте характер травми, яка створює найбільшу небезпеку життю потерпілого, і діяти задля його порятунку.
  4. Виконайте необхідні заходи для порятунку потерпілого в порядку терміновості (відновлення прохідності дихальних шляхів, штучне дихання, зовнішній масаж серця, зупинка кровотечі; іммобілізування місця перелому, накладання пов'язки тощо).
  5. Підтримувайте основні життєві функції потерпілого до прибуття медичного персоналу.
  6. Викличте швидку медичну допомогу чи лікаря або транспортуйте потерпілого до найближчого лікарняного закладу.
Перевозити потерпілого можна лише, якщо його дихання та пульс стабілізувалися. У разі, коли стан людини не дає змоги його транспортувати, необхідно підтримувати його основні життєві функції до прибуття медичного працівника. 

 

Як зупинити кровотечу та правильно накласти джгут

Методи контролю критичної кровотечі:

  • Тампонування рани;
  • Джгут;
  • Тиснуча пов'язка;
  • Прямий тиск на рану.
Прямий тиск на рану є найшвидшим та може використовуватися в якості тимчасової зупинки кровотечі. Частина тіла, на яку опираємося, повинна тиснути максимально, усією масою тіла. Прямий тиск можна використати як на старті, так і між маніпуляціями, якщо перша з них була невдалою.

Як надати першу медичну допомогу при кровотечі / Фото: Ukraine NOW

Як правильно накладати джгут

  1. Використовувати при масивних кровотечах з кінцівок, при ампутації чи частковій ампутації вище кисті чи ступні;
  2. Накладати джгут типу Cat можна на одяг;
  3. Якщо не можна візуалізувати місце кровотечі, джгут накласти максимально високо на кінцівку;
  4. Якщо краї рани можна чітко візуалізувати - накласти джгут на відстані 5-8 см вище рани;
  5. Якщо кровотеча не зупинилася, скористатися ще одним джгутом, який накладається впритул над першим;
  6. В зоні умовної безпеки записати час накладання джгута;
  7. Правильно накладений джгут може знаходитися на кінцівці до двох годин;
  8. Про правильно накладений джгут свідчить відсутність пульсу на периферії.

 Як правильно накладати джгут (турнікет) / Фото: Ukraine NOW
Як правильно накладати джгут / Фото: Ukraine NOW 

Типові помилки при накладанні джгута:

  1. Нерішучість та зволікання зі своєчасним накладанням джгута;
  2. Не повністю затягнутий джгут перед закручуванням;
  3. Нехтування другим джгутом, у випадку, якщо перший був неефективним;
  4. Використання джгута при некритичних кровотечах;
  5. Накладання джгута занадто високо, якщо є можливість чітко візуалізувати краї рани;
  6. Пересування, знімання, пересовування джгута до приїзду медиків;
  7. За відсутності турнікетів краще виконувати тампонування поранення або здійснювати прямий тиск над місцем кровотечі.

 Типові помилки при накладанні джгута / Фото: Ukraine NOW

 

 

 

ЩО РОБИТИ, ЯКЩО ЗНАЙШЛИ НЕРОЗІРВАНИЙ СНАРЯД? 

Нині на вулицях можна побачити нерозірвані снаряди. Важливо знати як вони виглядають та що робити у разі небезпечної знахідки.
Що робити у разі небезпечної знахідки?
  1. Не чіпайте підозрілий предмет.
  2. Відійдіть на безпечну відстань.
  3. Повідомте про небезпечний предмет за телефонами 101 або 102 і точно вкажіть місце знахідки.
  4. Не підпускайте до місця сторонніх осіб

Пам'ятайте, ви не сапери. Не наражайте себе на небезпеку!

 

 

 

ЯК НАВЧИТИ ДИТИНУ ПРАВИЛЬНІЙ ПОВЕДІНЦІ ПІД ЧАС ПОЖЕЖІ 

Основи виховання дітей закладаються в дошкільному віці.
Тому протипожежна робота з дітьми повинна починатися з самого раннього дитинства ще в батьківському домі.
Маленькі діти дуже допитливі. Їм хочеться все дізнатися і все випробувати. І, звичайно, в першу чергу дитину цікавлять яскраві явища і предмети, які надовго запам'ятовуються. А що може бути цікавіше вогню, з яким дитина зустрічається на кожному кроці? Мама чиркнула сірником - вогонь; папа клацнув запальничкою - знову вогонь; перша усвідомлена зустріч Нового року - і все небо палахкотить вогнями петард; навіть настінні вимикачі й розетки навколо дитини запалюють світло - вогонь. Тому батькам слід самостійно навчити своїх дітей діяти в складній ситуації. Читати далі ...

Шановні батьки! Швидке збільшення інтенсивності руху висуває серйозне завдання - забезпечення безпеки руху пішоходів. У попередженні дорожньо-транспортного травматизму важливу роль відіграє робота дорослих з роз'яснення дошкільникам правил дорожнього руху і прищеплення навичок дисциплінованості на вулицях і дорогах.

 

 
Щоб не допустити лиха на дорозі, вам необхідно:
  • не подавати дітям негативного прикладу, порушуючи правила до-рожнього руху;
  • не чіплятися на підніжку транспорту і не стрибати на ходу, щоб своїм прикладом не заохотити дітей;
  • вчити переходити вулицю на зелене світло світлофора, користува-тись підземним переходом;
  • на власному прикладі вчити користуватись нерегульованим пішохідним переходом;
  • при перетині вулиці нерегульованим пішохідним переходом радити дітям йти в загальній масі пішоходів, бо дитина сама ще не завжди здатна оцінити дорожню ситуацію;
  • не дозволяти дітям з'являтися зненацька перед транспортними засобами;
  • вчити дітей правильно обходити транспорт на зупинках (трамвай - спереду, тролейбус, автомобіль та автобус - позаду);
  • не дозволяти дітям самостійно користуватися громадським транспортом;
  • не допускати ігор дітей на проїжджій частині дороги;
  • не дозволяти дітям грати з м'ячем, кататися не велосипеді, ковзанах, роликах, лижах, санчатах на проїжджій частині дороги та поблизу від неї.
Сподіваємося, що ви прислухаєтесь до наших порад! 
 

Шановні батьки!

Щоб захистити дитину від отруєнь, кишкових та інфекційних хвороб необхідно дотримуватись наступних санітарно-гігієнічних правил:

  • утримувати дитину в чистоті;
  • мити руки після повернення додому з вулиці, після туалету, перед їжею;
  • овочі та фрукти мити під проточною водою та ошпарювати окропом;
  • пити тільки переварену або бутильовану воду;
  • у жодному випадку не годувати дитину грибами, сушеною чи в'яленою рибою, а також м'ясними, рибними та молочними стравами, які зберігалися неналежним чином або мають прострочений термін вживання;
  • не годувати дитину на вулиці (навіть фруктами чи цукерками);
  • не годувати дитину продуктами, що придбані у вуличних торгівців;
  • під час поширення інфекцій якомога рідше перебувати з дитиною в публічних місцях;
  • уникати контакту з людьми з підозрою на інфекційні захворювання;
  • при підозрі на захворювання негайно викликати лікаря та сповістити медичну сестру навчального закладу;
  • не займатися самолікуванням.

 Шановні батьки, радимо своєчасно проводити профілактичні щеплення від дитячих інфекцій.

Швидка медична допомога - «103»

  Життя потребує від наших дітей вміння орієнтуватись і знаходити вихід з непередбачених ситуацій. Чим менше у дитини знань, тим більше небезпеки з боку оточуючого середовища.

Щоб вберегти дитину від біди, треба пам'ятати та дотримуватись наступних правил:

  • не залишати дітей дошкільного віку самих, навіть на короткий час;
  • вчити дитину користуватися дверним вічком;
  • не дозволяти відчиняти двері незнайомим людям, навіть одягненим у міліцейську форму
  • вчити користуватися телефоном для виклику служб 101,102, 103, 104;
  • забороняти підбирати на вулиці незнайомі предмети - вони можуть бути небезпечними;
  • забороняти бавитися ріжучими, гострими та вибухонебезпечними предметами;
  • не дозволяти користуватися ліфтом без супроводу дорослого родича;
  • запобігати формуванню в дитині жорстокого ставлення до тварин;
  • не дозволяти дражнити тварин;
  • не дозволяти вмикати електроприлади за відсутності дорослих;
  • не дозволяти виходити на балкон, відчиняти вікна;
  • не дозволяти визирати у відчинене вікно;
  • вчити дітей звертатися по допомогу до відповідних органів;
  • вивчити з дитиною домашню адресу або вкладати в кишені «особисту картку» з даними дитини.

 

Тільки в умовах взаєморозуміння між дорослими і дітьми, дотриманні захисту прав і свобод дітей можливе існування толерантного та справедливого суспільства.

Кожен член суспільства має права. Оскільки дитина є повноцінним членом суспільства, вона також має права, і ці права закріплені в Конституції України.

На сьогодні Україна дотримується ряду міжнародних документів у сфері забезпечення прав дитини.

Конвенція про права дитини - є основним документом, що визначає правові стандарти у сфері захисту прав дитини. Кожен дорослий повинен знати, як донести до дитини, відповідно до її віку, інформацію про права та обов'язки, як підтримувати дитину, щоб уникнути наслідків порушення її прав.

Дитина має право на життя; на свободу думок і віросповідання; на освіту, відпочинок і дозвілля; на захист від експлуатації дитячої праці; на захист від фізичного та психологічного насильства.

Щодо останнього, найгостріша проблема, з якою може стикнутися дитина, - це насильство. Часом батьки відвертаються від неї. Сподіваються, що це ніколи не трапиться з їхньою дитиною, вважають, що правильно виховують свою дитину і її/його оточують лише добрі та справедливі люди. Але, на жаль, статистика демонструє, що від насильства може постраждати як дитина, яка має всі базові блага, так і діти із неблагополучних родин. Це стосується і виховного та освітнього процесу, віку дитини, її оточення тощо.

Насильство над дитиною може проявлятися у різних формах - фізичне насильство, економічне, психологічне, сексуальне насильство.

Дієвим інструментом щодо протидії сексуальному насильству та експлуатації над дітьми є ратифікована Україною Лансаротська конвенція - конвенція Ради Європи про захист дітей від сексуальної експлуатації та сексуального насильства. Лансаротська конвенція - це перший регіональний договір, спеціально присвячений захисту дітей від сексуального насильства, яке може відбуватися, в тому числі, вдома і в сім'ї.

Оскільки найкраще вирішувати ту проблему, якої вдалося уникнути, потрібно розпочинати не з «розбору польотів», а із правильного запуску борту під назвою «захист дитинства».

Як говорити з дітьми про насильство - лайфхаки 

ТОП 7 порад, як підтримувати дитину, щоб убезпечити її від можливого насильства

1. Розмовляйте з дитиною

Дорослі, які постійно розмовляють з дитиною, переважно знають картину її життя - що відбувається в садочку, школі, хто є друзями, а хто ворогами.

Розмовляйте з дитиною, коли тільки маєте можливість, розпитуйте, дозволяйте багато говорити саме дитині, не розказуйте замість неї, лише запитуючи «так» чи «ні». Якщо щоденна загрузка дня не дозволяє приділяти розмовам час, особливо з дітьми старшого віку, коли графіки батьків та дітей не завжди співпадають, скористайтеся сучасними цифровими можливостями - сімейний чат, переписка в соцмережі тощо. Контролювати кожен крок дитини не варто, але знати, як проводить день дитина - обов'язок дорослих.

Постійні розмови з дитиною дозволять виявити щонайменші ризики, які можуть трапитися з дитиною і нівелювати їх на початку.

2. Довіряйте дитині

Дитина повинна знати, що дорослі їй довіряють, і що вона може довіритися дорослому. Для побудови таких відносин, демонструйте не на словах, а на прикладах, що ви вмієте берегти таємниці, що не будете здіймати скандал за кожну дрібницю, а просто вкажете, як було б зробити краще.

«Навіть якщо ви помітили обман дитини, не поспішайте її карати та засуджувати. Перш за все варто подумати над причинами обману, а вони завжди є. Наприклад, дитина боїться покарань, тому не говорить правду, чи їй соромно визнати свої помилки, або ж не хоче вас засмучувати. Розуміючи почуття дитини вам буде легше налагодити з нею довірчий контакт, заспокоїти та допомогти розкритися вам. Почати розмову можна з таких слів: «Бачу, що ти засмучений/на чимось. Розкажи все як є, навіть якщо соромно». «Обіцяю, ми не будемо тебе карати, а допоможемо розібратись у ситуації, розкажи, що сталося». «Якщо ти чогось дуже хочеш, розкажи нам, ми разом подумаємо, як це отримати». «Всі твої бажання важливі і заслуговують на увагу, ти можеш чесно розповісти нам про них» - радить дитяча та сімейна психологиня Антоніна Оксанич.

3. Не прикрашайте проблеми «бантиками»

Розповідайте дітям щодо складних ситуацій, які можуть з ними трапитися, прямо. Дитина має відрізняти стандартну ситуацію від критичної та точно розуміти, що з нею трапилася проблема (часом діти не розуміють, що щось відбувається не так, неправильно). Це стосується і проблеми насильства над дітьми. Не вдягайте на дитину «рожеві окуляри». Так, проблема насильства над дітьми існує в світі, в Україні, може трапитися в школі, на вулиці, у соціальній мережі. І найстрашніше, що кривдник - це не завжди незнайомець, нашкодити дитині може і людина із близького кола. Зазвичай такі люди входять в довіру і систематично «підготовлюють» дитину до своїх злодіянь.

Потрібно вчасно виявляти та розповідати про проблеми дорослим. Дитина точно має розуміти, що «вона - не іграшка».

4. Кордони тіла дитини

Говоріть з дитиною також і про сексуальне насильство. З дітьми старшого віку про проблему можна говорити прямо, розповідати на прикладах, що певна історія трапилася, обговорити, чи можливо було її уникнути (ЗМІ часто висвітлюють випадки насильства над дітьми, не закривайте очі, сприймайте, як ситуації, які можна обговорити спокійно, без емоцій, з дитиною). Діти молодшого віку чітко мають володіти інформацією про кордони тіла - використовуйте правило «Тут мене не торкайся»: ніхто не має права торкатися дитини в тих місцях, що зазвичай закриті нижньою білизною і вони, в свою чергу, також не мають права торкатися інших в тих самих місцях (звісно, мова не йде про ситуацію, коли потрібно звернутися до лікаря тощо).

5. Шантаж дитини

Розповідайте дітям і про те, що її можуть почати шантажувати. Дитина має знати, що те, що причиняє їй образу, і покривається словами «нікому не розповідай» потрібно негайно викрити - розповісти батькам, вчителям, дорослому, якому довіряють. Дитина повинна знати, що дорослий допоможе припинити шантаж та підтримує. Поясніть, що, чим далі йде замовчування проблеми, тим глибше вона ранить.

6. Насильство через екран

Відсутність інформаційної гігієни - проблема не лише нашої країни, діти схильні не вирізняти контент та, внаслідок, можуть стати жертвами насильства через екран.

Проводьте певний час в інтернеті разом, переглядайте спільно сайти покупок, качайте разом ігри, роздивляйтеся нові іграшки, із старшими - нові гаджети. 15 хвилин в інтернеті з дитиною поруч, дозволять вам нативно розповідати, що є «хороші» сторінки, а є «погані», що є злочинці, які можуть видавати себе за добродіїв. Навчіть дитину фільтрувати контент.

7. Будь-яку проблему можна вирішити

Цю фразу повторюйте дитині щодня, декілька раз на день, як мантру. Чим частіше дитина чутиме, що «будь-яку проблему можна вирішити», тим менша вірогідність того, що вона знайде в своїй голові проблему, яку вирішити не можна.

Якщо проблема вже сталася, її потрібно прийняти, щонайшвидше повідомити дорослим про її існування, знайти рішення і забути про проблему. Цей алгоритм також промовляйте дитині - так вона знатиме не лише стандартну завчену фразу, а й чіткий алгоритм дії.

Дитина має законне право на здорове, безпечне та захищене дитинство і дорослі мають це забезпечити.

Додаткові матеріали:

Буклет «Дізнайся про свої права в цифровому середовищі»

Відеоролик «Розкажи дорослому, якому ти довіряєш» 

Брошура «Батьківство в цифрову епоху»

Відеоурок 1 - Захист дітей онлайн

Відеоурок 2 - Сексуальний шантаж

Відеоурок 3 - Секстинг

Відеоурок 4 - Секс-чатинг

Відеоурок 5 - Грумінг

Відеоурок 6 - Зображення сексуального характеру, що використовуються для помсти